Refusjonsbetingelser for togbilletter

Her finner du oversikt over refusjonsbetingelsene til NSBs ulike togbilletter og hvordan du går frem for å få billetten refundert.

Reiser du med billetter fra andre takstområder som Ruter AS, Kolumbus, Skyss eller tilsvarende gjelder egne refusjonsbetingelser, og vi anbefaler deg å ta kontakt direkte med selskapet.

Hvordan refundere en togbillett

Har du kjøpt en ordinær togbillett, men ikke har anledning til å reise likevel? Ordinære billetter refunderes med fradrag av et refusjonsgebyr dersom de er kansellert før avreisepunkt. Merk at det ved refusjon vil ta noen dager før beløpet er tilbake på konto.

Slik kansellerer du billetten:

  • Kanseller og refunder billetten direkte på nsb.no, og/eller i NSB appen. For selvbetjent å kunne kansellere og refundere billetten må du være logget inn med samme bruker som ved kjøp av billetten. Har du ikke mulighet til å logge inn med samme bruker, eller hvis billetten er kjøpt uten å være innlogget, ta kontakt med NSB Kundesenter for kansellering og refusjon.
  • Ring NSB Kundesenter på telefon 61 05 19 10. Dersom billetten har en hentekode, må du oppgi denne.
  • Ta kontakt med billettsalget på en av våre betjente stasjoner. 

Vi gjør oppmerksom på at billetter som er hentet ut må sendes inn.

Er billetten skrevet ut som PDF-billett kan den kanselleres og refunderes via NSB Kundesenter eller i et betjent billettsalg. Refusjonsfristen anses som overholdt om billetten er kansellert i tide.

Ved avbestilling av reiser betalt med faktura refunderes ikke fakturagebyret på kr. 50,-

Angrefrist ved kjøp av billetter

Ved kjøp av NSB enkeltbillett i selvbetjent kjøpskanal (nsb.no, app og billettautomat) har du en angrefrist på 4 timer fra kjøpstidspunkt, såfremt det er før togets avgangstid. Du kan selv kansellere og refundere billettene på nsb.no eller i appen, mens billetter kjøpt på NSB billettautomat må refunderes i NSB betjent luke eller kundesenter. For selvbetjent å kunne kansellere og refundere billetten må du være logget inn med samme bruker som ved kjøp av billetten. Har du ikke mulighet til å logge inn med samme bruker, eller hvis billetten er kjøpt uten å være innlogget, ta kontakt med NSB Kundesenter for kansellering og refusjon. Det trekkes ikke refusjonsgebyr.

Ved avbestilling av reiser betalt med faktura refunderes ikke fakturagebyret på kr 50,-

Merk at det ved refusjon vil ta noen dager før beløpet er tilbake på konto. Vi gjør oppmerksom på at billetter som er billettert/hentet ut må sendes inn.