Tilgjengelighet for funksjonshemmede

Vi ønsker at toget skal være et praktisk fremkomstmiddel for alle. For at du skal få en behagelig reise, er det viktig at du orienterer deg om hvilke hjelpemidler som finnes på din togavgang.

Manuell bestilling

Krever din togreise spesielle behov, er det viktig at du bestiller billetten gjennom kundeservice eller hos en kundebehandler på stasjonen. Tjenester som rullestolplass og gratis plass for førerhund kan i dag ikke bestilles på nettet, men funksjonshemmede får likevel tilbud om de ulike rabattene. For rullestolbrukere som ønsker å reise med NSB Sove, har vi en bredere kupé. Denne kupeen må bestilles ved å ringe kundesenteret.

Informasjon om tilgjengelighet på stasjoner og adgang til plattform finner du på Bane NORs sider.

Alle nyere tog er godt utstyrt for rullestolbrukere

Det finnes heis, handikaptoalett og festeanordninger for stolen. Eldre tog har tilgang på ramper og skinner, slik at det er større behov for assistanse ved av- og påstigning.

Trondheim S – Værnes

Togene på Trønderbanen er utformet på en slik måte at det dessverre ikke er mulig for oss å ta med elektriske rullestoler. Togene på Nordlandsbanen er derimot utstyrt med rullestolplass, heis og handikaptoalett. 

Ettermiddagstoget vårt med avgang kl. 16:00 til Mo i Rana stopper på Værnes slik at passasjerer med rullestoler kan gå av. Toget stopper normalt bare for påstigning, og dette tilbudet er ikke synlig på NSB-appen eller på nettsidene. Tjenesten må bestilles ved å ringe kundesenteret.

Gratis i Oslo og Akershus

Rullestolbrukere kjører gratis med NSBs tog som ikke er plassregulert innenfor grensene til Oslo og Akershus (Ruter). Det vil si at det holder å kjøpe billett for den delen av reisen som er utenfor Oslo og Akershus. 

Reiser du med ledsager og har ledsagerbevis fra kommunen, får du 50 prosent rabatt av ordinær voksen billett for både kortholder og ledsager.

Behov for assistanse?

Har du nedsatt funksjonsevne og trenger assistanse på stasjonen for å komme til eller fra toget, kan du få hjelp på følgende stasjoner:

  • Oslo S
  • Trondheim
  • Bergen
  • Oslo Lufthavn Gardermoen*
  • Lillehammer
  • Drammen
  • Asker
  • Sandvika
  • Ski
  • Lillestrøm

*På Gardermoen er det OSL og Aviator PRM som står for assistansen. Ring 648 21 900 for nærmere informasjon eller se osl.no .

Assistanse bestilles hos Bane NOR. For å være garantert å få tjenesten til riktig tidspunkt må du bestille den minst 24 timer på forhånd. Tjenesten er gratis. Stasjonsassistanse kan bestilles via e-post eller hos Bane NORs kundesenter på 477 70 098. Du kan også få bestilt assistanse samtidig som du bestiller togbillett ved å kontakte vårt kundesenter.

Bestiller du på e-post må du oppgi:

  • Navn
  • Telefonnummer
  • Assistansebehov
  • Avreisestasjon og ønsket møtested på stasjonen
  • Ankomststasjon
  • Tidspunkt for avreise og ankomst
  • For rullestol må vekt og størrelse oppgis (maks. 70 x 120 cm) og om rullestolen kan legges sammen. På Gjøvikbanen må rullestolen tilfredsstille målene 85 x 110 cm.
  • Eventuelt andre opplysninger

Hvis du bare skal ha assistanse til av- og påstigning er det ikke krav om forhåndsbestilling, men vi anbefaler at du kontakter kundesenteret slik at togpersonalet kan få beskjed på forhånd.

Les mer om assistansetjenesten på banenor.no