Slik pakker du til Birken

Birken

Det er smart å lytte til erfarne Birken-deltakere hvis du skal gjennomføre den store styrkeprøven fra Rena til Lillehammer. Å ta toget til startstreken er noe av det lureste du kan gjøre.

Lillehammer sentrum har en hyggelig gågate med koselige butikker. Og Lillehammer Kunstmuseum er et av landets ledende kunstmuseer med en samling bestående av omtrent 1500 verk fra 1800-tallet og frem til i dag.

Ved å ta toget kan du lade opp og fokusere kun på deg selv og prøvelsene som kommer.

Starten på Birkebeinerrennet og Birkebeinerrittet er på Tingstadjordet i Rena. Rena er omringet av dype skoger og langstrakte jorder. Et idyllisk landskap som nytes best fra togvinduet, sommer som vinter.

Rennet, som går av stabelen i mars hvert år, er 54 kilometer langt og du går i mål på Birkebeineren skistadion i Lillehammer. Sykkelrittet i august er på 83 kilometer og tar deg også til Håkons Hall i Lillehammer. Du kan også booke plass på toget til sykkelen din på nsb.no (link). Hiver du deg på en av løpe-utfordringene i Birken, skjer dette i terrenget rundt Lillehammer i juni. Under UltraBirken, det 60 kilometer lange løpet om sommeren, er det krav til sekk, men ikke vekt. Alle deltakere må dog ha med mat, drikke, klær, refleksvest og mobiltelefon i sekken.

Dette må du pakke med deg til Birken ifølge arrangøren

Under skirennet er det obligatorisk med en sekk på minimum 3,5 kilo. Det er ikke mye, og det er ingen grunn til ikke å ta toget når det er så lite som skal med i bagasjen. Sekkene kontrolleres ved målgang, så mat og drikke som du fortærer på veien kommer utenom 3,5 kilo.

Arrangørene av Birken har krav til noen ting som må være med i sekken. Dette inkluderer:

  • En tørr superundertøy-trøye/tørt undertøy
  • Vindtett tøy, jakke og bukse med lange ermer og bein
  • Tørr lue
  • Tørr buff/balaklava/headover
  • Tørre hansker

29-år gamle Astrid Øyre Slind ble beste norske kvinne i Birkebeinerrennet 2016. Hun tipser om å fylle sekken med små poser som inneholder sand eller sukker om den er for lett.

– Fordelen er at sukker eller sand legger seg fint langs ryggen, sier hun.

Deretter legger hun disse vektene nederst, og gjerne i et hoftebelte om du har det.

– Ligger vekten for langt opp blir den med på all bevegelse i overkroppen. Rundt hoftepartiet ligger den nesten i ro.

Putt gjerne alt i en plastpose som du knyter godt sammen for å få plass. En plastpose gjør også at tingene ikke blir fuktige dersom ikke sekken er helt tett.

Astrids sjekkliste for pakking til Birken:

  • Tenk volum og aerodynamikk.
  • Tilpass sekken dagen før så slipper du stress og irritasjon på renndagen.
  • Legg størsteparten av vekten dit den beveger seg minst mulig.
  • Gi sekken en prøvetur så du kjenner hvor stroppene gnager.

Astrids smarte pakkeliste:

  • En sekk som passer ryggen godt. 20-40 liter passer for dagsturer.
  • Noe godt å drikke: te, kaffe, saft eller kakao. Nytes best fra et utsiktspunkt.
  • Nøtter som energipåfyll.
  • Kart og kompass til områder der mobiltelefon kommer til kort.
  • Ekstra genser og tørre sokker.