Setesdalsbanen – et rullende museum

Setesdalsbanen
Foto: Vestagdermuseet

– Toget vi kjører i dag kunne like gjerne stått på perrongen for 100 år siden, forteller avdelingsleder for Setesdalsbanen ved Vest-Agder-museet Tom Johansen. Her får du oppleve Norgeshistorie i fart.

Fire kilometer fra Vennesla stasjon på Sørlandsbanen kan du oppleve Setesdalsbanen, et rullende jernbanemuseum. Setesdalsbanen var opprinnelig i drift fra 1896-1962 og transporterte personer og gods gjennom Setesdalen mellom Byglandsfjord og Kristiansand. Banen var dalens viktigste transportmiddel i mange tiår.

I dag er det rullende museet en del av Vest-Agder-museet. Togturene driftes på dugnadsånd av Setesdalsbanens Venner. Her kan du oppleve naturskjønne omgivelser og kulturarv på en togtur tilbake i tid.

Fyrer med ved i fire timer

Johansen, som også er medlem av Setesdalsbanens Venner, mener det er teknikken fra 100 år tilbake som fascinerer de besøkende.

– Vi følger de gamle metodene. Her får du et innblikk i hvordan mennesker måtte samhandle med både hverandre og teknikken på en helt annen måte enn de gjør i dag. Det er mye fysisk arbeid. Det er veldig ekte.

Museet tilbyr de besøkende togturer mellom Grovane og Røyknes stasjon, selvfølgelig i gamle togvogner dratt av over 100 år gamle damplokomotiver. Her kan du lære om historien til Setesdalsbanen, nyte utsikten og kjenne på lukten av kull fra damplokomotivet som tar deg med oppover i dalen. Alt i tråd med slik det ble gjort i gamle dager.

Kjør tur-retur eller hopp av på veien

– Lokomotivet vårt er 125 år gammelt, og for å få det i gang må vi fyre i fire timer. Om toget skal gå klokken 09 starter arbeidsdagen klokken 05 for den med fyreansvar, forteller Johansen. Oppgaven går på rundgang mellom de frivillige fra Setesdalsbanens venner og de ansatte på museet.

– Det er faktisk ganske trivelig å ha fyreansvar!

Kjøresesongen er fra slutten av mai til begynnelsen av september. Du kan reise tur-retur Grovane-Røyknes eller gå av på en av stasjonene i mellom og gjøre egne oppdagelser. Om du blir med hele veien har du en halvtime på Røyknes stasjon før toget går tilbake. Her kan du handle i kiosken, strekke litt på beina og nyte utsikten. Dersom du kommer deg raskt av toget kan du også få med deg når lokomotivet fylles med vann for turen tilbake.

Variert publikum

Johansen tror togturen passer godt for togentusiaster, men legger til at de rundt 25 000 besøkende i året består av alt fra cruiseturister og pensjonister til barnefamilier, og at kombinasjonen av kulturarv og natur nok er det som trekker folk.

– Dette er en tur som må oppleves, konkluderer han

Tom Johansens favoritter langs Setesdalsbanen:

  1. Kraftverksruinene etter Kringsjå kraftstasjon: Jernbanen og kraftstasjonen hang sammen på grunn av transport og man får et godt innblikk i Setesdalsbanens viktighet for industrien i området. Gå av på Kringsjå stopp og følg turstien inn.
  2. Røyknes stasjon: Her kan du oppleve god, gammeldags trehusbebyggelse. Du kan også kjøpe togbillett/sykkelbillett og sykle den ene veien.
  3. Omlastinga: Omlastinga er et monument på hvordan de jobbet mellom smalsporet og normalsporet da strekningen Grovane-Kristiansand byttet til normalspor i 1930-årene. På sin tid var det 50 ansatte som sjauet og bar gods mellom togene på de to sporene.

Flere artikler