Kvalitet - Slik jobber vi med å forbedre oss

For å gi deg en best mulig togreise, jobber vi med å forbedre oss i alle ledd. Selv om noen jobber på kontor og andre på verksted, handler alt om om å gi deg en best mulig opplevelse — før, under og etter reisen.

Uerstattelig kunnskap

Vi har kjørt tog i Norge i 130 år. Fordi Norge ikke er som andre land, har det gitt oss ferdigheter og erfaring få andre besitter. Som lokfører i NSB skal du krysse fjellvidder, forsere bratte bakker og krenge toget rundt krappe svinger. Hele året, i all slags vær.

Når temperaturen svinger med 40 grader, kan samme strekning by på helt ulike utfordringer. Hvordan kjøre i tett snøføyk over Finse? Hvordan bremse nedover Flåmbanen? Hvordan påvirker is og fuktighet togsettet på lange etapper? Dette er kunnskap som går i arv når nye lokførere læres opp hos oss.

Kvalitetsarbeid satt i system

Alle vi som jobber i NSB har ett mål for øyet: Å gjøre togreisen så enkel og komfortabel for deg at du velger oss igjen og igjen.

For å få til dette, følger vi et kvalitetsprogram som omfatter alle delene av virksomheten. Dette hjelper oss med å avdekke svakheter og forbedringspunkter, og sikrer at vi har høy kvalitet i alle ledd av arbeidsprosessene våre.

Kvalitetsarbeidet vårt følger de internasjonale ISO-stardene. Vi er sertifisert med:

  • ISO 9001 som handler om ledelse av kvalitetsarbeidet
  • ISO 14001 som er et miljøsertifikat

Mer fornøyde passasjerer enn noensinne

To ganger i året måler vi hvor fornøyde kundene våre er. Dette er den viktigste indikatoren på om kvalitetsarbeidet vårt gir resultater. Vi måler elleve hovedområder, som skal dekke hele togopplevelsen — før, under og etter reisen.

Mer enn 7000 passasjerer deltar i undersøkelsen, som resulterer i en kundetilfredshetsindikator (KTI). I år endte vi på 76 av 100 mulige på denne indikatoren, som er den høyeste poengsummen vi har oppnådd noensinne — og helt i toppsjiktet av togselskaper i Norden.

Selv om mange er fornøyde med mye av det vi gjør, vet vi at vi kan bli bedre på mange områder. Derfor kan vi ikke si oss fornøyde med gode tall i målinger som denne - vi må også bruke målingsresultatene til å finne ut hva dere er minst fornøyd med. Slik kan vi hele tiden finne forbedringspunkter og skape bedre opplevelser for passasjerene våre.