Publisert:

Tre stasjoner på Bergensbanen blir selvbetjente

Fra 1. oktober 2016 betjener ikke lenger ansatte hos NSB billettsalgene på Voss, Finse og Geilo stasjon. I stedet henvises kundene til selvbetjente løsninger som billettautomater, nsb.no og NSBs billettapp.

– NSBs behov for betjente billettsalg har endret seg mye de senere årene ettersom de selvbetjente kanalene utvikler seg og endrer kjøpsmønsteret til kundene våre, sier Henning Lirhus, salgs- og markedsansvarlig for Bergensbanen. - Salg over skranke står i dag for en lav andel av det totale billettsalget, samtidig som de selvbetjente kanalene vokser raskt og får svært gode tilbakemeldinger fra kundene om at de er effektive og enkle i bruk, forteller Lirhus videre. Derfor innfører vi fra 1. oktober selvbetjente løsninger på Voss, Finse og Geilo.

Viktige knutepunkter
- Vi vet at det er stort engasjement rundt disse stasjonene og det er vi glade for – dette er viktige destinasjoner for å oppleve noe av det Vestlandet og det flotte fjellet har å by på, forteller Lirhus.
- Derfor understreker vi at stasjonene ikke legges ned selv om det er endringer i salg av billetter. Det er fremdeles mulig å kjøpe billetter til toget via NSBs billettapp, NSB.no, om bord i toget, via kundesenteret og på automater, sier Lirhus.

– Og bruker du appen har du din egen automat i lomma og kan selv velge når og hvor du vil kjøpe togbilletter, oppfordrer Lirhus. – I tillegg kan reisende med sykkel kjøpe sykkelbillett både via nsb.no, automat og i appen innen høsten kommer. Det jobbes også med å få periodebilletten for buss/tog fra stasjonene Voss, Dale, Stanghelle og Vaksdal tilgjengelig i appen, fremhever Henning Lirhus.

På Geilo og Voss har NSB billettautomater hvor kunder kan søke informasjon om togtider og kjøpe billetter.

Finse stasjon består
Finse stasjon er en institusjon langs Bergensbanen og er viktig for de mange som besøker området gjennom hele året. – Selv om vi i NSB ikke selger billetter fra Finse stasjon fra 1. oktober, er det viktig for oss å presisere at togene fortsatt stopper på Finse som før, sier Lirhus.

Tar vare på kundens informasjonsbehov
- Vi vet at ikke alle har en smarttelefon eller er komfortable med digitale løsninger når de skal kjøpe billett. Derfor er det viktig for oss å opplyse om de mulighetene som finnes for billettkjøp og at de kan få mer informasjon ved å kontakte NSB Kundesenter eller ta en prat med personalet om bord i toget, forteller Henning Lirhus.

Kunder henvises i tillegg til nsb.no og informasjon på plakater på stasjon for ruteinformasjon og informasjon om billettkjøp.

Fakta om NSBs billettapp:
- 83 % av billettene til NSB selges via selvbetjente kanaler, som automater på stasjon, NSB.no og NSBs billettapp.
- Hver tredje billett kjøpes nå i NSBs billettapp, som har over 1,5 millioner nedlastinger.
- Appen er den største enkeltkanalen for billettsalg og selger over 500.000 billetter per måned

For ytterligere spørsmål, kontakt salgs- og markedsansvarlig for Bergensbanen, Henning Lirhus på telefon: 916 66 064