Sommerarbeider på Gjøvikbanen

Sommerarbeider på GjøvikbanenDen første uken i august jobber Jernbaneverket på og rundt Oslo S. Dette berører blant annet Gjøvikbanen, som er stengt mellom Oslo S og Grefsen fra 1. – 7. august. Kundene bes ta T-banen fra Oslo S til Storo, for bytte til toget på Grefsen.

- Til sammen fire strekninger er stengt i perioden, det vil si at det er stengt mellom Oslo S og Ski, Lillestrøm og Bryn i tillegg til Oslo S – Grefsen, forteller Erik Storhaug. - I NSB organiserer vi alternativ transport ved hjelp av busser fra Oslo S, men på grunn av høyt antall reisende denne uken og presset kapasitet i Oslotrafikken, er vi nødt til å frakte passasjerene ut av Oslo sentrum på flere måter. Derfor benytter vi også Ruters tilbud som buss og t-bane til nærliggende stasjoner, noe som da gjelder reisende med Gjøvikbanen, forteller Erik Storhaug.

Toget kjører som normalt mellom Grefsen og Gjøvik. T-bane 4 og 5 kjører til Storo.

Ekstra reisetid
- Det er viktig å legge inn ekstra reisetid, da bytte mellom t-bane og tog gir de reisende en ekstra gåtur på rundt fem minutter mellom stasjonene, understreker Erik Storhaug. – Og har du en gyldig NSB-billett for reisen, kan du benytte denne på t-banen til Storo.

Merk også at togreisende mellom Oslo S - Bryn og Lillestrøm i perioden bes benytte t-bane til Brynseng t-banestasjon for overgang til tog. Reisende til Ski bes benytte t-bane til Brynseng t-banestasjon for overgang til buss.