NSB oppfordrer til bildeling

Bildeling er etter hvert godt kjent. Likevel er det ikke så mange som har prøvd det, ennå. En fersk undersøkelse viser at én av fem gjerne deler bilen sin med andre. Nå får gründerne av Nabobil.no NSB med seg på laget.

Undersøkelsen gjort av NSB og Nabobil i samarbeid med Epinon, viser at holdningene til kollektivtransport og bildelingsløsninger er gode, spesielt rundt de store byene. Her er også både andelen som kjenner til- og har benyttet seg av bildeling er høyest. Men fremdeles er bildeling mellom personer et relativt nytt fenomen i Norge.

95 prosent av tiden står bilen ubrukt

Nabobil gleder seg derfor over det rykende ferske samarbeidet og de positive holdningene i befolkningen. - Å få NSB med på laget er stort. De har en bred og lojal kundegruppe som det blir spennende å tilby våre tjenester til, sier Even Tangen Heggernes, daglig leder i Nabobil.no.

- Bildeling er ikke bare i vinden, men det er også en smart og effektiv måte å utnytte en bilpark som vi vet står stille 95 prosent av tiden, understreker Tangen Heggernes.

Et viktig og riktig samarbeid
Hvordan kan en stor leverandør av miljøvennlige kollektivreiser oppfordre til bilkjøring?

- For oss er dette et viktig og riktig samarbeid, da vi ser muligheten til å løse en reell utfordring for de reisende, både pendlere, ferie- og fritidsreisende, forklarer NSB persontogs konserndirektør Arne Fosen.

- Folk flest skal jo sjeldent bare til stasjonen. De har behov for å komme seg videre fra stasjonen til endestoppet, eller hjemmefra og til togstasjonen. NSB ønsker å bidra til at disse reisene blir enklere for passasjerene, samtidig som det spiller på allerede tilgjengelig ressurser, sier Fosen. – Vi tror at NSB og Nabobil.no sammen kan utvikle og tilby gode løsninger fra dør til dør.

Han får støtte fra Tangen Heggernes. - Med Nabobil kan du i teorien ta toget hele veien til hytta, sier han.

NSB ser også samarbeidet som en investering i fremtidens mobilitetsløsninger. - Folks holdninger til forflytning endres i takt med samfunnet, blant annet gjennom digitalisering. Det å ta vare på miljøet og videreutvikle de allerede gode løsningene og ta i bruk nye, er det svært viktig for oss å bidra til, avslutter Arne Fosen.

Resultater fra undersøkelsen
Utført av Nabobil og NSB i samarbeid med Epinion AS i juni 2017. Representativt utvalg av den norske befolkning.
• Halvparten av befolkningen svarer at de har kjennskap til Nabobils bildelingstjeneste.
• Kun 2 prosent har prøvd bildelingen.
• En av fem sier at de er villige til å leie ut bilen sin.
• Yngre mennesker er mer positiv til bildeling enn eldre
• Menn er mer knyttet til bil som transportmiddel, men er mindre villige til å dele bilen med andre.

Om samarbeidet mellom NSB og Nabobil
Innebærer at reisende som parkerer bilen sin i nærheten av en stasjon, kan leie den ut til stasjonens tilreisende. Og når du kjøper billett hos NSB får du også spørsmål om du har behov for bil når du ankommer stasjonen. På denne måten kan reiseplanlegging, kjøp av togbillett og billeie foregå i samme operasjon.

Om Nabobil.no
Nabobil.no er en nettbasert delingstjeneste for leie og utleie av privatbiler. Tjenesten kobler bileiere med personer som ønsker å leie bil og lar deg på den måten tjene penger på bilen din når du ikke bruker den selv. Nabobil.no har over 100 000 registrerte brukere og ca 5 000 biler for utleie.

Om NSB Persontog
NSB Persontog er Norges største aktør innen passasjertransport på jernbane og har også tilsvarende virksomhet i Sverige. Selskapets samfunnsoppdrag er å sørge for effektiv, tilgjengelig, sikker og miljøvennlig persontransport. NSB Persontog hadde 66 millioner reiser i 2016.

Kontaktperson Nabobil.no
Even Tangen Heggernes, daglig leder