tog i natur miljøpris_banner

NSB kåret til Norges mest bærekraftige selskap

NSB og andre norske transportselskaper har aldri tidligere blitt vurdert i den anerkjente bærekraftskåringen Sustainable Brand Index. I år utvidet arrangøren listen – da gikk NSB helt til topps.

Et representativt utvalg av over 6 000 nordmenn har vært med å kåre NSB til «Norges mest bærekraftige selskap 2018» i Sustainable Brand Index, Nordens største merkevareundersøkelse om bærekraft. NSB vant i tøff konkurranse med 225 bedrifter som Q-Meieriene, Tesla og ikke minst Stormberg, som har dominert kåringen de siste årene. Flytoget, som sammen med NSB er nye på lista, kom på andreplass.

- Tusen takk til alle som har stemt oss fram. Vi mener at denne prisen egentlig ikke går til NSB, men til alle som velger å reise miljøvennlig med tog fremfor å ta bil eller fly. Dere sparte Norge for utslipp tilsvarende 340 000 biler i fjor. Tusen takk for bidraget, sier konsernsjef i NSB Geir Isaksen.

Nykommer til topps
Det er første gang NSB inntar tronen i undersøkelsen. Det er også første gang NSB har blitt vurdert.

Sustainable Brand Index oppdaterer og utvider listen med selskaper hvert år ut ifra markedsandeler og merkevarekjennskap. I år la arrangørene til de største norske merkevarene innenfor transport - Hurtigruten, Norwegian, NSB, SAS, Flytoget og Widerøe.

- Vi mener det er en riktig avgjørelse å inkludere transportselskaper i undersøkelsen. Transport står tross alt for en tredjedel av all klimautslipp i Norge. At vi skulle vinne også kom som et sjokk, sier Margrethe Sagevik, bærekraftsjef i NSB-konsernet.

- Verdig vinner
«NSB er Norges mest bærekraftige merkevare 2018 fordi norske kunder er mest positive til selskapets miljøansvar og sosiale ansvar», står det i begrunnelsen til Sustainable Brand Index.

- Det er morsomt at en nykommer inntar tronen. Miljøvennlig transport er en viktig del av det grønne skiftet. NSB er en verdig vinner, sier Erik Elvingsson Hedén, administrerende direktør i Sustainable Brand Index.

Heier på elektrifisering
NSB prioriterer områder hvor de kan bidra vesentlig til samfunnet og være med på å nå FNs bærekraftmål. NSBs viktigste miljøbidrag er å få flere til å reise kollektivt. I 2017 hadde NSB en passasjervekst på 6,3 prosent.

- Vi er så heldige at jo flere som reiser med oss, jo mer bidrar vi positivt til miljøet. Men vi kan ikke stoppe der. Bærekraft er en integrert del av alt vi gjør. Vi utfordrer også leverandørene våre til å velge bærekraftige løsninger, og heier på elektrifiseringen av Trønderbanen og Meråkerbanen, sier Margrethe Sagevik i NSB.

Topp 10 Sustainable Brand Index 2018:
1. NSB
2. Flytoget
3. Stormberg
4. Røros meierier
5. Q-Meieriene
6. Kiwi
7. Tesla
8. IKEA
9. Tine
10. Nordic Choice Hotels

Tidligere vinnere:

2017 – Tine
2016 – Stormberg
2015 – Stormberg
2014 – Stormberg
2013 – IKEA

Slik jobber NSB med bærekraft:

I 2017 sparte NSB-konsernet Norge for 675 575 tonn klimagassutslipp, som tilsvarer det årlige utslippet fra 340 000 biler.

100 prosent av strømmen til de elektriske togene kommer fra energi som er garantert fornybar. Rundt 20 prosent av strømforbruket dekkes inn med strøm generert fra bremsing.

NSB var blant de første i verden som tok i bruk nye internasjonale miljø- og energikrav ved innkjøp av nye tog.

NSB Persontog har vært ISO 14001-sertifisert (Miljøledelse) siden 2005.

I 2015 lanserte NSB appen «Min energi» hvor lokomotivførere får livedata på sin kjørestil for å redusere energiforbruket og bedre punktligheten. Målet er at appen skal redusere energiforbruket til norske tog med 5 prosent.

NSB har lagt til rette for kildesortering på togene.

NSBs medarbeidere får opplæring og kurs for å bli stolte miljøambassadører.

NSB prioriterer områder hvor selskapet kan bidra vesentlig til samfunnet og være med på å nå FNs bærekraftmål. NSBs viktigste bidrag til det grønne skiftet er å lage så smarte og attraktive dør til dør-løsninger at flere velger å reise kollektivt med tog fremfor privatbil og fly.

(Kilde: NSB)