Forhåndsvarsel: Omfattende arbeider rundt Oslo S sommeren 2017

Fornyelse og vedlikehold på jernbanen fører til at det i sommer blir hektisk anleggsvirksomhet på Oslo S. Det blir perioder med stengte strekninger og redusert kapasitet.

Tiltakene er omfattende og det må arbeides sammenhengende i perioden 24. juni – 7. august. Mange tog vil kjøre som normalt, men arbeidene vil medføre perioder med stengte strekninger, samt redusert antall avganger på noen strekninger.

Perioder og strekninger som berøres:
Uke 26 – 31: Stengt Oslo S – ÅS og Oslo S – Mysen
Uke 26 – 30: Redusert kapasitet Skøyen-Oslo S – Bryn - Lillestrøm
Uke 31:         Stengt Oslo S – Grefsen
Uke 31:         Redusert kapasitet Oslo S – Lillestrøm
Uke 31:         Helgen 5.- 6. august stenges Oslo S for all togtrafikk

Gjennom hele perioden blir det færre avganger vestover, retning Skøyen, Asker og Drammen.

NSB tilbyr alternativ transport
NSB setter opp alternative reisetilbud fordelt på T-bane, busstilbud fra NSB, samt Ruters ordinære busstilbud. I hvilken grad strekningene blir berørt, samt detaljer om reisealternativene, kommer i løpet av våren 2017.

Flytoget kjører nesten som normalt
I uke 31 blir det noe begrenset kapasitet. Sjekk reiseplanleggeren på flytoget.no før du skal ut å reise.

Sett deg inn i alternativene
Det er viktig at de reisende beregner ekstra reisetid da alternative reisemåter normalt tar lengre tid. Den største utfordringen er rush-tiden inn og ut av Oslo og det er viktig at en setter seg inn i hvilke alternativer som er tilgjengelig med tanke på å planlegge godt for sin reise.

Oslotrafikken byr på utfordringer
Trafikksituasjonen i Bjørvika er i utgangspunktet presset på grunn av stor trafikk. Dette blir også påvirket av at det er tunnelarbeider i den samme perioden, samt at NSB har behov for å sette inn et stort antall busser. Særlig er den første uken i august en utfordring fordi det også er Norway Cup i Oslo, fellesferien er over og SFO og barnehager åpner igjen.

Samarbeider med NSB, Statens vegvesen, Ruter og Flytoget
Det skal utføres store oppgraderinger på både jernbane og tunneler i Oslo, og det er ikke til å unngå at flere arbeider må utføres samtidig. Sommeren er en tid med mindre trafikk og derfor den minst utfordrende tiden å jobbe på, selv om det ikke er til å unngå at mange mennesker blir berørt av arbeidene. Bane NOR, NSB, Flytoget, Ruter og Statens vegvesen jobber sammen for å finne så gode løsninger som mulig for kundene. De enkelte aktørene kommer med mer informasjon om sitt arbeid og tilpasninger, samt alternative løsninger nærmere sommeren.

Kontaktpersoner:
NSB: Kommunikasjonsrådgiver Gina Scholz, NSB Persontog tlf. 952 48 688
Bane NOR: Britt-Johanne Wang, kommunikasjonsrådgiver Oslokorridoren tlf. 909 67 429
Statens vegvesen: Rikke Brouer-Wangen, kommunikasjonsrådgiver tlf.: 916 95 552
Flytoget: Pressevakt tlf. 905 49 154