Ekstraavganger mellom Arna og Bergen frem til sommeren

Bane NORs tunnelarbeider påvirker antall togavganger mellom Arna og Bergen. Men fra 9. januar og frem til sommeren frigjøres kjøretid, og NSB kan kjøre flere avganger på strekningen. – Vi er svært glade for at vi i denne perioden kan tilby de reisende flere muligheter for å komme seg til og fra Bergen, sier Henning Lirhus, salg- og markedsansvarlig i NSB.

Bane NOR jobber for fullt i tunnelene, noe som altså påvirker hvor mange tog som kan kjøre.
- Vi skulle i utgangspunktet benytte disse tidene til å sprenge tverrpassasjene som skal være mellom tunnelene. Nå er sprengningsarbeidet flyttet til senere i prosjektperioden, og det er mulig å slippe til flere tog frem mot sommeren, forklarer prosjektleder for nye Ulriken tunnel i Bane NOR, Katrine Sælensminde Erstad. - Byggingen av dobbeltsporet mellom Arna og Bergen er et langvarig prosjekt på en sterkt trafikkert strekning, og vi gjør vårt beste for å ikke hindre togtrafikken mer enn absolutt nødvendig. Derfor synes vi det er flott at NSB benytter muligheten til å sette opp ekstra tog, sier Erstad.

Noe Henning Lirhus i NSB bifaller.
- Vi er her for å kjøre tog til beste for kundene våre, sier han. - Da er det naturlig at vi benytter denne muligheten til å øke tilbudet. Samtidig er det viktig å understreke at det er for en periode, altså frem mot sommeren, avslutter han.

De ekstra avgangene kjører i perioden 09.januar – 30. juni 2017

Fra Arna kl. 09:13 – Bergen kl. 09:22, mandag-lørdag (uten helligdag)
Fra Bergen kl. 09:30 – Arna kl. 09:39, mandag-lørdag (uten helligdag)

Fra Arna kl. 13:10 – Bergen kl. 13:19, mandag-fredag (uten helligdag)
Fra Bergen kl. 13:30 – Arna kl. 13:39, mandag-fredag (uten helligdag)

Fra Arna kl. 21:24 – Bergen kl. 21:33, mandag fredag (uten helligdag)
Fra Bergen kl. 21:08 – Arna kl. 21:17, mandag-fredag (uten helligdag)

Fra Arna kl. 13:30 – Bergen kl. 13:39, lørdag (uten helligdag)
Fra Bergen kl. 13:10 – Arna kl. 13:19, lørdag (uten helligdag)

Du finner også de ekstra avgangene på nsb.no og i NSBs billettapp.

For spørsmål om togtilbudet, kontakt Henning Lirhus, salg- og markedsansvarlig Bergensbanen, NSB. Mobil: 916 66 064
For spørsmål om arbeidene, kontakt Ingvild Eikeland, kommunikasjonsrådgiver Bane NOR. Mobil: 982 49 707