Dyreparken i Kristiansand og NSB klikker inn fremtiden

Hvordan vil folk nyte sin ferie, og få servert opplevelser i fremtiden? Det spørsmålet ønsker Dyreparken i Kristiansand, NSB Reiseliv og en rekke andre reiselivsbedrifter å finne svaret på i forskningsprosjektet «INSITE».

INSITE skal utvikle kunnskap om kundeadferd i reise- og opplevelsesnæringen. Hovedmålet med prosjektet er å skape verdiskaping og lønnsom vekst.

- Dagens beslutnings­grunnlag er ofte tuftet på erfaringer, intuisjon og magefølelse. Med INSITE vil fremtidens beslutninger være basert på faktiske kundepreferanser i nåtid, forteller Per Arnstein Aamot, konsernsjef Dyreparken Utvikling.

- INSITE skal gi oss kunnskap, slik at vi treffer på de opplevelsene og produktene vi tilbyr gjestene våre. Jeg er glad for at vi med ulik erfaringsbakgrunn og kundegrupper kan gå sammen. På denne måten gjør vi forskningen og resultatene enda mer interessante, sier Marianne Broholm Einarsen, konserndirektør NSB Reiseliv.

Faktaboks:

INSITE er et treårig forskningsprosjekt som gjennom økt innsikt skal føre til økt verdiskapning i opplevelsesnæringen. Dyreparken i Kristiansand er prosjektansvarlig og analyse- og rådgivningsselskapet inFuture er prosjektledere, og nå går NSB Reiseliv inn i prosjektet. I tillegg er deltar bl.a Color Line, Hovden Alpinsenter, Svai-gruppen og flere andre opplevelsesbedrifter fra reiselivsklyngen Usus.

Prosjektet har mottatt støtte fra Forskningsrådet gjennom BIA. BIA er Forskningsrådets største program for næringsrettet forskning. Bedriftene bestemmer selv hva de vil forske på og hvem de vil samarbeide med. De beste prosjektene får støtte, uavhengig av tema og bransje.

For mer informasjon, kontakt:

Per Arnstein Aamot, konsernsjef Dyreparken Utvikling, tel: 9705 9723, epost: per@dyreparken no

Marianne Broholm Einarsen, konserndirektør NSB Reiseliv, tel: 9714 6120, epost: marianne.broholm.einarsen@nsb.no

Camilla AC Tepfers, partner inFuture, tel: 9052 9090, epost: camilla.tepfers@infuture.no

Om BIA-utdelingen:

Regjeringen: