Arbeider på Østfoldbanen 1. – 7. august

1.–7. august arbeider Jernbaneverket på og rundt Oslo S og det er stengt for togtrafikk på strekningene Oslo S Ski, Lillestrøm, Bryn og Grefsen. Dette betyr et redusert togtilbudet denne uken. NSB setter opp alternativ transport.

– Dette er viktig og helt nødvendig oppgradering og nybygging av jernbanen, forteller Terje Andersen, markedsansvarlig for Østfoldbanen. – Men det betyr også at mens Jernbaneverket jobber, må våre kunder reise på andre måter med toget. Derfor er viktig for oss å gå ut med tydelig informasjon om hvordan reiseruten legges opp for sommeren, understreker han og oppfordrer samtidig kundene til å sjekke reiseplanleggeren på NSB.no og NSB-app for detaljer.

Nytt reisemønster
- Vi har jobbet mye med å finne gode alternativer når det er store stenginger på Østfoldbanen, sier Andersen. – Og når det stenger mellom Oslo S og Ski, må kundene benytte seg av et nytt reisemønster, forklarer han.  Årsaken til dette er at det fort blir lange køer rundt Oslo S med så mange ekstra busser i aktivitet, i tillegg til den trafikken som er der fra før.  - Dette løser vi ved å også benytte Ruter sitt busstilbud mellom Oslo og Kolbotn og t-bane til Brynseng for kunder på L2 mellom Oslo S – Ski, i tillegg til å kjøre egne busser, forklarer Andersen.  Billetter kjøpt på NSB gjelder på de av Ruters strekninger som NSB henviser til.

Beregn ekstra reisetid
- Det er viktig å legge inn ekstra tid til reisen, både fordi alternativ transport normalt tar lenger tid enn toget, men også til bytte mellom tog og buss eller t-bane. – I Oslo er det også avstigning for NSBs busser ved Tollbukaia, som ligger rundt 250 m fra Oslo S og gir de reisende rundt 5 minutter gange mot Jernbanetorget, forklarer Andersen. Reisende med spesielle behov kan ta kontakt med NSB Kundesenter eller kundeveiledere på stasjonen.

Stengningen i hovedtrekk:
1. aug – 7. aug (uke 31): Stengt Oslo S – Ski (Ski stasjon er stengt)

Den første uken i august er det også stengt mellom Oslo S – Lillestrøm, Bryn og Grefsen, noe som betyr at mange tusen reisende skal ha alternativ transport fra Oslo. På bakgrunn av dette oppfordrer også NSB de som kan til å reise på andre tider av døgnet eller å ha hjemmekontor.

Slik reiser du mellom Oslo S og Ski i uke 31:
L2: Reisende Solbråtan – Ski benytter t-bane til/fra Brynseng og buss videre til stasjonene mellom Solbråtan og Ski.

Reisende på strekningen Oslo S - Kolbotn henvises til Ruters linjer 80E, 81A, 81B, 82E, 83, L2B.

L21/L22: Benytter buss fra Oslo S til Spydeberg, Vestby og Ås. Togene kjører i rute fra Kråkstad/Ås/Vestby, buss fra Oslo S kjører videre retning Mysen og Moss for avstigning.

Kunder fra Ski til strekningen Kråkstad-Mysen og Ås-Moss kjøres med NSB-buss til Kråkstad/Ås med overgang til tog. Merk at disse avgangene er tidligerelagt med 20 minutter, dette for å få toget i rute fra Kråkstad og Ås.

R20: Benytter buss fra Oslo- Vestby. Avgangene fra Oslo til Vestby med buss er tidligerelagt med 20 min fra Oslo, dette for å få toget i rute fra Vestby.

Kunder fra Ski til strekningen Moss-Halden/Gøteborg kjøres med NSB-buss Vestby med overgang til tog. Merk at disse avgangene er tidligerelagt med 20 minutter, dette for å få toget i rute fra Vestby.