Arbeider på jernbanen nordover fra Oslo S

1.–7. august arbeider Jernbaneverket på og rundt Oslo S og det er stengt for togtrafikk på strekningene Oslo S Ski, Lillestrøm, Bryn og Grefsen. Dette betyr et redusert togtilbudet denne uken. NSB setter opp alternativ transport.

– Dette er viktig og helt nødvendig oppgradering og nybygging av jernbanen, forteller salgs- og markedsansvarlig Øyvind Aasheim. – Men det betyr også at mens Jernbaneverket jobber, må våre kunder reise på andre måter med toget. Derfor er viktig for oss å gå ut med tydelig informasjon om hvordan reiseruten legges opp denne uken, understreker han og oppfordrer samtidig kundene til å sjekke reiseplanleggeren på NSB.no og NSB-app for detaljer.

Nytt reisemønster
Når store deler av Oslo S er stengt setter NSB opp mange busser til og fra Oslo S, men fordi trafikken i og rundt Oslo er presset, tas flere løsninger i bruk for å frakte de reisende ut av sentrum.

- Vi har jobbet mye med å finne gode alternativer når det er store stenginger som denne, sier Aasheim. – Og når det stenger mellom Oslo S - Lillestrøm og Oslo S - Bryn i sommer, møter en god del kunder et nytt reisemønster som innebærer at de skal benytte t-bane til og fra Brynseng for overgang til tog på Bryn togstasjon, forklarer Aasheim.  Løsningen innebærer derfor at togene kjører til Bryn denne uken.

Beregn ekstra reisetid
- Det er viktig å legge inn ekstra tid til reisen, både fordi alternativ transport normalt tar lenger tid enn toget, men også til bytte mellom tog og buss eller t-bane. Den første uken i august er det også stengt mellom Oslo S – Ski og Grefsen, noe som betyr at mange tusen reisende skal ha alternativ transport fra Oslo.

Vi gjør oppmerksom på at togene går som normalt mellom Lillehammer og Lillestrøm. Reisende med spesielle behov kan ta kontakt med NSB Kundesenter eller kundeveiledere på stasjonen. Billetter kjøpt på NSB gjelder på Ruter sine strekninger som NSB henviser til.

Slik reiser du til og fra Oslo 1. august – 7. august

For reisende med R10 fra Lillehammer inn mot Oslo går toget som normalt fra din utgangsstasjon. Siden toget ikke kan kjøre inn til Oslo S kjøres toget til Bryn. Her er det overgang til t-bane på Brynseng t-banestasjon. Tar t-banen ned til Jernbanetorget.

Du kan også velge å ta buss fra Eidsvoll som kjøres direkte til Oslo

Skal du reise ut fra Oslo retning Lillehammer kan du ta t-banen opp til Brynseng med overgang til toget på Bryn eller ta en direktebuss fra Oslo til Eidsvoll med overgang til tog der. Bussene kjøres 30 min før ordinær togrute fra Oslo.

Reiseruten i korte trekk:

Reisende til Lillehammer – R10
T-bane til Brynseng og tog videre fra Bryn stasjon. Reisende kan også velge buss Oslo S – Eidsvoll med overgang til tog. Bussene går 30 min. tidligere enn togets opprinnelige avgangstid.

Merk at togene denne uken kjører til Bryn stasjon.

Reisende til Oslo Lufthavn:
Direktebuss hvert 15 min. fra Oslo S.

Reisende med R11 til Eidsvoll:
Toget er innstilt mellom Oslo S og Eidsvoll. Følg øvrig opplegg for buss og T-bane til Brynsengmed andre tog fra Bryn stasjon.

Reisende med L12 til Eidsvoll:
T-bane til Brynseng og tog videre fra Bryn stasjon.

Reisende med L13 til Dal:
T-bane til Brynseng og tog videre fra Bryn stasjon.

Reisende med L14 til Kongsvinger:
Buss Oslo S – Fetsund. Merk at bussen går 30 min. tidligere enn togets opprinnelige avgangstid.

Reisende fra Oslo S til Trondheim:
Dagtog: buss Oslo S – Brumunddal.
Nattog: buss Oslo S – Lillestrøm.

Merk at bussen fra Oslo går 30 min. tidligere enn togets opprinnelige avgangstid.

Alternativ reise gjelder de som reise til og fra Oslo S. For reisende mellom Lillestrøm og Trondheim kjører toget som normalt.