Slik jobber vi med digitalisering og innovasjon

Det er ikke så lenge siden alt så helt annerledes ut. I 2003 ble 70 prosent av togbillettene solgt over skranke på stasjonene. I dag skjer 85 % av billettsalget elektronisk, i app, på nett eller på automat. Hvordan dette vil se ut om ti år, vet vi ikke. Men vi jobber hver dag for å finne det ut.

Digitalisering = enkelhet

NSB-appen har vært en liten revolusjon. Da den kom i 2011 ble papirbilletten, billettluka, rutetabellen og trafikkinformasjon over høyttaleranlegg overflødig over natta.

Du kan til og med kjøpe periodebilletter for Ruter, Kolumbus og Skyss i vår app. Praktisk for våre kunder, som får alle billettene sine samlet på ett sted.

Har du Apple Watch, kan du få både trafikkinformasjon, ruteendringer og seteinfo rett på håndleddet. Og med appen NSB Underholdning får du tilgang til aviser, lydbøker, magasiner og annet som gjør togturen kortere og morsommere.

App for lokførerne gir grønnere togreiser

Med appen Min energi kan lokførerne våre enkelt overvåke hvor mye energi toget bruker til enhver tid. Slik ser de hvordan de kan kjøre mest mulig energieffektivt, og gjøre togturen enda mer klimavennlig.

Konduktører med iPad gir bedre service

Før gikk konduktørene våre rundt med 14 kilo ringpermer og papir i en sekk på ryggen.

Nå har de alt de trenger på håndholdte enheter, som fungerer som alt fra kassaapparat til oppslagsverk for regler og retningslinjer. Disse brettene gjør det lettere for konduktørene å yte bra service.

Skreddersydde tjenester

Vi jobber stadig med å personalisere de digitale tjenestene våre, slik at alle skal få akkurat den infoen de trenger —  verken mer eller mindre. Pushvarsler om kommende reiser er allerede integrert i appen, og snart vil du kunne abonnere på varsler om forsinkelser på kun din strekning. Er toget fem minutter forsinket og du vet det, slipper du å løpe.

Chat med en robot

Våre selvbetjente kunder er de mest fornøyde. Det betyr ikke bare at selvbetjeningen fungerer, det betyr at vi må utvide den. Vi vet for eksempel at chat og meldingstjenester er mer populære enn telefonsamtaler på kundeservice. Derfor ser vi på hvordan vi kan gjøre kundeservicen enda mer selvbetjent.

Vi starter med å opprette en chatbot for Facebook Messenger. Da kan kundene for eksempel få refundert billetter og levere klager kjappere og enklere.

Big data forteller oss hva du virkelig ønsker deg

For å finne ut hva dere som reiser med oss har behov for, samler inn og analyserer store mengder informasjon om togtrafikk og reisemønstre. Dette bruker vi til å sette opp rutetider etter når vi vet du vil reise, og lage løsninger du har lyst på.

Når vi jobber med disse tallene er det en ting vi er veldig opptatt av: Ingen av datainnsamlingene eller analysene vi gjør skal gå på bekostning av personvernet. Alle våre kunder kan føle seg helt trygge på at personopplysninger beskyttes, og at vi ikke bruker tall og data om dem på en måte som ikke er trygt. Du kan finne ut mer om hvordan vi jobber med personvern her.

Etterhvert som big data-teknologien utvikler seg, ser vi på hvordan dette kan være nyttig hos oss. Maskinlæring, der datamaskiner selv setter tall i system og gjør både analysen og jobben for deg, er et eksempel på dette. Vi jobber nå med å se på hvordan dette kan hjelpe oss med å gjøre kundeopplevelsen enda bedre.

Den neste store ideen

Vi vet at det finnes mange smarte hoder der ute med gode ideer til hvordan framtidens transportløsninger bør se ut. Derfor har vi gått inn i Startup Lab -  en ordning der gründere og innovatører får finansiering til sette ideene sine ut i live. Til gjengjeld vil samarbeidet hjelpe oss å bli mer innovative og komme raskere fram til nye løsninger.

Ting vi drømmer om

Skal man finne de geniale løsningene, er det viktig å løfte blikket forbi det som er mulig i dag. Hvordan kan framtidens togreise se ut?

Selvkjørende transportløsninger, kunstig intelligens, bruk av droner og sensorer - alt dette vil påvirke hvordan transporttilbudet ser ut om 10, 20 og 50 år. Vår oppgave er å finne ut hvordan nyskaping og teknologi kan gjøre verden enklere for kundene våre.